Thuis bij : Sjaak

Toen ik laatst bij Sjaak thuis was, kon het natuurlijk niet uitblijven om weer even naar de vogels te kijken. Toen hebben we gelijk de afspraak gemaakt om speciaal langs te komen voor deze rubriek.

Sjaak heeft de vogelliefhebberij niet van huis uit meegekregen maar is op ‘latere’ leeftijd met vogels begonnen. Zijn vader had vroeger wel enkele vogels maar heeft daar nooit mee gekweekt. Via zijn schoonzoon is Sjaak in contact gekomen met onze liefhebberij. Zijn schoonzoon heeft witte kanaries maar zijn overbuurman heeft Gouldamadines. Van deze man heeft Sjaak in 2011 een koppeltje gekocht. Later heeft hij nog enkele Gouldamadines en kanaries gekocht. Ondanks dat iedereen zei dat je kanaries en Gouldamadines niet samen in een ruimte moet houden, ging het fokken prima. Maar toen later de fok uiteindelijk toch minder werd, heeft Sjaak de kanaries opgeruimd. Het gaat dus blijkbaar echt niet samen.

Bij Gouldamadines kies je voor warme broed (verwarmd in de winter) of koude broed (in de zomer). Dat Sjaak zomers broedt is puur toeval en gekomen doordat de overbuurman van zijn schoonzoon ook aan zomerbroed doet.

Sjaak 4

Als broedkooien heeft Sjaak een combinatie van Heesakkers en aluminium kooien. De aluminium kooien heeft hij op maat laten maken. Door het verwijderen van de tussenschuif krijgt hij mooie vluchten voor de jongen. Aan de andere zijde van de U-opstelling hangt het nachthok van de volière. Deze heeft een doorgang in de muur waardoor de vogels in en uit kunnen vliegen. Buiten staat een schitterende antraciet kleurige volière die door Borgstein op maat gemaakt is.

Sjaak 2

Ik kan niets anders zeggen dan dat Sjaak het heel mooi voor elkaar heeft. De ruimte en de kooien zien er keurig uit. Dit komt niet omdat alles voor mijn bezoek keurig is opgeruimd maar omdat Sjaak nu eenmaal zo is. Elke keer als ik er ben, ziet het er zo netjes uit. Sjaak geniet ervan om zaterdags onder het genot van een sigaar aan het aanrecht in de garage te rommelen en alles weer keurig schoon te maken.

Sjaak 8

Onder de kooien hangen nette opbergkasten waar al het voer en de bakjes ed. opgeslagen liggen. Vrij van de vloer zodat hij gemakkelijk kan vegen. Voor de verlichting heeft hij gekozen voor LED-verlichting. De bedrading is keurig weggewerkt en via een schakelkastje dat hij zelf gemaakt heeft, kan hij per kooi de verlichting schakelen. Omdat Sjaak binnenkort gaat verhuizen vind hij het jammer dat hij dit strak gebouwde systeem moet afbreken. De verhuizing valt midden in de broedperiode waardoor dit jaar van het broeden niets terecht zal komen. Om het tijdens de verhuizing minder druk te hebben, heeft hij diverse vogels apart zitten die hij binnenkort zal verkopen. Een voordeel van zijn verhuizing is wel dat hij straks een volière kan plaatsen op een plaats dat hij de vogels vanuit huis kan zien.

Sjaak 7

Later zegt Sjaak te genieten van de vereniging. Hij vind het heerlijk om die “oude baasjes” vol overgave over hun vogels te horen praten en van hen te leren. De sfeer is binnen de vereniging is goed en dat zal hij tegen iedereen zeggen die het wel of niet horen wil. Zijn kinderen hebben gezegd dat hij als Sinterklaas surprise een pet kan verwachten en hij heeft daadwerkelijk al een stofjas gehad. Op zijn werk heeft hij gezegd dat door zijn komst de gemiddelde leeftijd van de leden drastisch verlaagd is en ook daar horen ze uitgebreid van zijn vogelhobby. Nu weet ik niet hoe oud Sjaak zich werkelijk voelt maar het feit is wel dat hij een jaar ouder is dan ik en hij binnenkort opa wordt.

Bestuurslid Tielse Vogelliefhebbers Vereniging