THUIS BIJ: Gert

Net als de meeste vogelliefhebbers heeft Pa Heijster, zoals hij binnen de vereniging genoemd wordt, zijn hele leven lang vogels. De vogelliefhebberij heeft hij door zijn vader met de paplepel ingegoten gekregen. Niet de vogels die hij nu heeft maar een ‘iets’ grotere variant. Gert heeft het grootste deel van zijn leven in de duivensport gezeten. Daar heeft hij de kennis opgedaan waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds zijn vruchten van plukt. Toen heeft hij al geleerd dat het belangrijk is om je vogels te observeren en te selecteren.

Vloerbedekking
Bij binnenkomst moet ik eerst mee naar boven waar hij zijn Gouldamadines kweekt. Hij begint zich vervolgens onterecht te verontschuldigen voor zijn broedkooien. In zijn beleving zijn ze te oud en zijn het er te weinig. Hij is eigenlijk maar een kleine kweker volgens eigen zeggen. De vele vaantjes, medailles, bekers ed. op de kast naast de broedkooien bewijzen dat hij zich helemaal niet hoeft te schamen. Deze prijzen liegen er niet om en bewijzen dat de kwaliteit van zijn vogels goed is. Het maakt ook niet uit hoe nieuw je kooien zijn, en al helemaal niet of je er 10 of 50 hebt. Vogels willen een schone kooi en goede verzorging en daar zorgt Gert wel voor. Hij heeft bewust vloerbedekking op de grond liggen zodat het kaf van het voer op de vloerbedekking vóór de kooien blijft liggen en het niet door over de hele zolder gelopen wordt. Natuurlijk wordt de vloerbedekking dagelijks gezogen. Gert beaamt wel dat dit alleen kan omdat hij de gehele dag thuis is. Als je nog werkt, kan je op deze manier geen vogels houden.

Als ik er ben is Gert al een paar weken aan het kweken, de eerste jongen zijn uitgevlogen. Om de vogels verder met rust te laten hebben we daar geen foto’s van gemaakt. Voor de kooien staat een gemakkelijke stoel waar hij elke ochtend zit om van zijn vogels te genieten en gelijktijdig de vogels observeert en selecteert.

Gert2

Ik kan het amper vasthouden
Beneden in de kamer begint Gert te vertellen hoe het allemaal ontstaan is. Vanaf zijn vierde jaar heeft hij, met uitzondering van de oorlogsjaren,  duiven gehad. Toen dit  in 1975 om gezondheidsredenen niet meer ging, zat er niets anders op dan de duiven op te ruimen. Voor Tony (zijn zoon) was dit het moment om met vogels te beginnen. Er stonden immers een hoop kooien leeg en dat is natuurlijk zonde.
Tony begon met allerlei vogels maar is zich later gaan toeleggen op rode kanaries. Gert vond zo’n klein beestje eerst maar niets. Hij kon het amper vasthouden. Samen met enkele ‘vogelmaatjes’ deed Tony aan tentoonstellingen mee waarbij Gert altijd voor de gezelligheid mee ging. In 1984 verhuisde Gert en zijn vrouw en ging Tony het huis uit. Omdat Tony een broedkooi over had begon Gert op zolder met enkele kanaries van Tony te kweken. Op de tentoonstelling zag hij de Gouldamadines van Jan Dikker (destijds voorzitter). Dit vond hij mooie vogels.

Gert3

Fiets
Tijdens de 50ste tentoonstelling won Gert met de loterij een fiets. Omdat hij zelf niets aan deze fiets had, verkocht hij deze weer voor 100 gulden aan de vereniging. Met dit geld ging hij 2 koppels Gouldamadines in Almkerk kopen. Een jaar later wist hij tijdens de TT in Tiel bij Jan Sonsbeek en Peter Muilwijk ook wat los te peuteren. Een paar jaar later heeft hij nog vogels gekocht van Henk Lomeler. Met de vogels van deze 4 kwekers is hij zijn eigen stam op gaan bouwen. Dit onder het motto ‘Goed op goed, dan komt het er vanzelf uit’.

In 2005 deed hij voor het eerst mee in Apeldoorn en werd gelijk Algemeen Kampioen. Sindsdien is hij een vaste deelnemer in Apeldoorn en probeert hij met zo weinig mogelijk vogels zo veel mogelijk succes te behalen. Je moet er wel feeling voor hebben maar ook bij hem is het niet allemaal rozegeur en maneschijn, zegt hij. ‘Ook ik gooi jaarlijks een pet met onbevruchte eieren weg’.

Gert4

Gert vindt het jammer dat er bij de beoordeling van de Goulds geen splitsing wordt gemaakt tussen jonge en overjarige vogels. Veel kwekers spelen alleen maar overjarige vogels. Deze zijn uitgegroeid en zijn het teveel aan bruin, wat de jonge vogels nog wel hebben, al kwijt.

Voorzichtig is hij zich aan het voorbereiden op de Wereldshow die in 2015 in Rosmalen gehouden wordt. Dat moet zijn revanche worden op die van Hasselt in 2013. Daar werden zijn drie toppers uit Apeldoorn weggeschreven met 88 en 89 punten.

Vervolgens heeft hij een aantal tips voor kwekers die met Goulds willen beginnen:
Goulds zijn partner vast. Je moet de vogels uit elkaar halen voordat ze verliefd worden. Alleen zo kan je zelf de koppels samenstellen.
Je hebt koudbroeders en warmbroeders. Koop je vogels bij een van de twee kwekers omdat de levenscyclus van koude en warme vogels niet gelijk is. De een wil ’s winters broeden, de andere in het voorjaar.

Geluk
Als mijn laptop al uit staat komt er onverwachts nog een leuke anekdote:
In het voorjaar was Gert de vogels aan het selecteren welke naar buiten moesten. Onderweg naar buiten kwam hij echter zijn vrouw tegen en raakte hij in gesprek. Toen hij later een vogel kwijt was heeft hij op de zolder alle gordijntjes geopend en het licht aangedaan. De vogel zou nu wel tevoorschijn komen. Helaas, de vogel bleef zoek.
Toen Gert twee dagen later zijn bodywarmer weer aandeed voelde hij iets in zijn zakken zitten. Daar was de vogel!
Toen herinnerde hij zich dat hij de vogel voor transport naar buiten in zijn jaszak gedaan had maar door het gesprek met zijn vrouw was hij dit helemaal vergeten. Gelukkig kunnen Goulds heel lang zonder water waardoor de vogel het jaszak avontuur overleefd heeft. Een geluk bij een ongeluk!
Het heeft wel 10 dagen geduurd voordat hij het Tony durfde te vertellen.

John

Bestuurslid Tielse Vogelliefhebbers Vereniging