Bestellen van ringen voor uw vogels 2021

Bestelformulieren

Bestelformulier voor gewone ringen 2021 op onderstaande link

aanvraagformulier-normale-ringen-2021-invulbaar-1

Ringen voor beschermde vogels aanvragen?
Dit formulier moet worden gebruikt vanaf 1 januari 2020

ringen-LNV-invulbaar

Als lid van de vereniging ontvangt u van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers uw eigen unieke kweeknummer.  Wanneer u vogels kweekt kunt u uw jongen ringen zodat altijd duidelijk is dat de vogel door uzelf is gekweekt. Bij deelname aan tentoonstellingen moet de ingezonden vogel geringd zijn. De bondsringen worden uitsluitend geleverd door de NBvV. Deze ringen zijn voorzien van de kenmerken: NB plus jaartal (voor 2016 geldt dus: NB 16), het kweeknummer en een volgnummer.

Ringmaat:
De ringmaat is afhankelijk van de soort vogel die u kweekt, de vaste ring mag immers niet meer van de poot verwijderd kunnen worden. Hier kunt u kijken welke ringmaat bij uw vogel hoort.

Wie kan er ringen bestellen?

Leden kunnen uitsluitend via onze ringencommissaris Gerrit Gerritsen ringen bestellen. Bovenaan deze pagina kunt u de bestelformulieren downloaden. De ringen dienen gelijk bij het bestellen betaald te worden.

Wanneer te bestellen?
Er staan vier bestelrondes in onderstaand overzicht aangegeven. Zorg ervoor dat de ringencommissaris uiterlijk één week voor het aflopen van de bestelronde uw bestelling met betaling in zijn bezit heeft. De ringenprijs is in alle bestelrondes gelijk. Bestellingen die na het sluiten van een bestelronde worden ontvangen, gaan mee in het productieproces van de volgende bestelronde. Ringen die opgevraagd worden vóór de verzenddatum van de betreffende bestelronde, worden als spoedbestelling berekend. De bestelde ringen dient u zelf op te halen bij de ringencommissaris thuis of tijdens de ledenvergaderingen.

Bestelperiode:    Uitlevering na:
1 april – 5 mei 1 oktober
16 mei – 20 september 15 december
1 oktober – 20 januari 1 april
1 februari – 20 maart 15 mei
Gekleurde ringen
€ 0,21
€ 1,21
Volledig (binnen en buiten) gekleurde ringen
€ 0,36
€ 1,36
Gekleurde ringen voor Europese cultuurvogels en beschermde vogels*
€ 0,31
€ 1,31
Volledig (binnen en buiten) gekleurde ringen voor Europese cultuurvogels en beschermde vogels*)
€ 0,46
€ 1,46
Aluminiumkleurige ringen
€ 0,77
€ 1,77
Roestvrij stalen ringen
5 stuks
€ 1,78
€ 2,78
Spoedbestelling: basisprijs ring plus € 1,- per ring extra.

Voor elke ringenbestelling wordt per kweker € 2,50 administratiekosten in rekening gebracht**). Wanneer u ringen voor “gewone vogels” en Europese cultuurvogels/overige beschermde vogels GELIJKTIJDIG bestelt, bent u maar 1x de administratiekosten à € 2,50 verschuldigd.
*) Deze zijn duurder i.v.m. breuklijn en extra tekst in de ring
**) Een nieuw lid hoeft geen bestelkosten te betalen MITS er binnen 3 maanden na inschrijving ringen besteld worden. Tevens ontvangen nieuwe leden de eerste bestelling GRATIS als spoedbestelling. Geeft u dit zelf duidelijk aan op het formulier.

De bestelhoeveelheid.
Het minimum aantal te bestellen ringen bedraagt van aluminium 10 stuks, voor stalen ringen is de minimumafname 5 stuks. De te bestellen aantallen gaan steeds met 5 omhoog. Dit geldt ook voor “cultuur” ringen en ringen voor andere beschermde vogelsoorten.
Het volgnummer mag ook bij een eerste bestelling in een bepaalde maat met een hoger aanvangsnummer beginnen dan 1, doch wel altijd beginnend met 1, dus bijv. 11, 21, 41 of bij stalen ringen 1 of 6, dus bijv. 11, 16, 41, 46 etc..
Om de ring uniek te laten zijn, mag u van één ringmaat geen ringen met dezelfde volgnummers bestellen.

Gekleurde ringen.
Elk jaar wordt een andere kleur ring uitgegeven. Zo kunt u, zonder de vogel te hoeven vangen, kunt zien van welk geboortejaar de vogel is. De aluminiumringen worden aan de buitenkant van een geanodiseerde kleurlaag voorzien. De tekst wordt door middel van laser ingebracht.
Voor de komende jaren zijn de kleuren:  2020 – groen
2021 – violet 2022 – oranje  2023 – blauw  2024 – rood

Nieuwe leden
Voor nieuwe leden, die voor het eerst lid worden van de NBvV en dus ook voor het eerst een eigen kweeknummer krijgen toegekend, geldt eenmalig een voorrang om voor ringen in aanmerking te komen. Deze ringen worden bij voorrang aangemaakt en uitgeleverd. Van deze faciliteit kan maar één keer gebruik worden gemaakt. Het eenmalig recht op snelle levering vervalt nadat het nieuwe lid drie maanden als lid ingeschreven staat. Een nieuw lid is iemand die gedurende drie jaar niet bij de NBvV aangesloten is.